Danskerne er vilde med grimme grøntsager
For store eller for små tomater. Krumme agurker. ”Grimme” pebre. Ketchup fremstillet af overskudstomater. Altsammen 2. sorterings madvarer, som har glimrende 1. klasses smag.
I stedet for at afgå ved madspildsdøden i landmandens affaldscontainer, bliver de nu solgt i danske butikker - og det er populært blandt danskerne.
Faktisk har danskerne "reddet" hele 370.000 kilo ”grimme” grøntsager fra madspildsdøden i løbet af de seneste to år, viser en nylig opgørelse fra Alfred Pedersen & Søn ApS.
I 2019 blev det til hele 180 tons, der blev reddet, fortæller madspildsorganisationen Stop Spild af Mad.
Bag det succesfulde landsdækkende initiativ står Stop Spild Af Mad og Danmarks største tomatproducent Alfred Pedersen & Søn ApS i samarbejde med Gartneriet Østervang Sjælland, salgsorganisationerne GASA Odense og GASA Nord Grønt AmbA samt detailkæderne Rema 1000 og Salling Group.
Rema 1000 var den første detailkæde, som begyndte at sælge disse ”grimme” grøntsager.
Ideen opstod i slutningen af 2017 hos Claus Duedal Jakobsen, Salgschef hos Alfred Pedersen & Søn ApS, som sammen med stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad Selina Juul har udarbejdet det succesfulde landsdækkende koncept.
Og i sommeren 2018 tog det fart. Det år var der en stor overproduktion af tomater på grund af ualmindeligt varmt vejr, og siden har både Rema 1000, Føtex og Bilka solgt overskudstomater, de for skæve agurker og “grimme” pebre.
Grøntsagerne er blevet solgt både i bakker samt som en “madspildsketchup", som er fremstillet af overskudstomater.
For hver solgt enhed går der desuden en donation til at støtte foreningen Stop Spild Af Mads arbejde mod madspild. Produkterne sælges til en reduceret pris i forhold til 1. klasses produkter.
- I 2019 solgte vi 152 tons madspildsvarer i Rema 1000's butikker, og det vidner om, at vores kunder er villige til at gå lidt på kompromis med udseendet på grøntsagerne, hvis de stadig får samme gode smag og samtidig kan være med til at sørge for mindre madspild. Som noget nyt har vi også haft økologiske agurker fra 2. sortering, for det handler hele tiden om at se muligheder for at inddrage nye potentielle varer, så intet går til spilde, siger indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, Anders René Jensen.